20.4.12

TOMCAT serangga bahaya!!



 Terbaca blog Abang Ben pasal Tomcat ni...memang da ada pengalaman dengan kesan gigitan dia..mula dengan Nasuha hari tu kena, teringat dulu masa Kakak kecik2 pun ada kena..cuma time tu tak banyak info kot tentang Tomcat ni..so dulu memang pelik and risau le jugak..siap gelembung2 bagai

'Zambuk' (ubat dari Thai untuk gigitan serangga ada kat kedai cina) yang selalu family aku guna and mujarab pun tak jalan, infact gelembung tu jadi merebak pulak...since da ada experience, aku guna je krim dari klinik...Alhamdulillah cepat sembuh. 

Baru 2 hari lepas pulak mak aku dok ngadu kat tepi badan dia gatal2...then dia tunjuk kat aku..
Aku kata"..eh ni bukan gatal2 biasa, ni mesti yang diorang cakap Tomcat tu, Nasuha baru je kena"
Aku pun suruh le Kakak pass kat nenek dia krim yang klinik tu..Harap2 ok la nanti.. 



APA ITU serangga TOMCAT ?
Nama Am: Kumbang Rove
Nama Saintifik : Staphylinidae (Insecta: Coleoptera: Staphylinidae)
Nama Setempat: Semut Semai, Semut Kayap, Charlie dll
Spesies: Ädâ sekitar 47 000 Spesies
Habitat: Sawah padi dan padang sekolah.
Cairan hemolimfe yang terdapat di dalam badan (kecuali sayap) kumbang ini mengandung toksin sentuh haiwan yang paling berbisa di dunia. Toksin ini dikenal sebagai 'Pederin' (C24 H43 O9 N) ditemui pada tahun 1953.
Racun serangga ini 12 kali lebih kuat daripada venom ular tedung. Kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih tetap beracun.

Nasihat kepada penduduk yang dijangkiti:
Kurangi penggunaan cahaya lampu pada waktu malam, kerana kumbang rove amat tertarik kepada cahaya. Gunakan aerosol anti serangga, perangkap berpelekat atau kelambu nyamuk yang halus 

Hindari duduk dekat cahaya dan jika dihinggapi kumbang rove, jangan ditepuk, sebaiknya hembus/tiup supaya menghindar.. Jika bersentuhan dengan kumbang rove, cepat-cepatlah basuh pada bagian yang terkena kumbang rove dengan sabun dan air. (Sumber : pak hIdali)

Copas dari tetangga sblh Jika ada yg kena Tomcat, cepat cuci air bersih, kasih salep hydrocortisone 1% or Salep  betametasone + antibiotik neomycin sulfat-3xsehari or Salep Acyclovir 5%.

Binatangnya mcm kala jengking tp kecil pnjang warna merah belang hitam.. Kalau digigit jadinya mcm herpes merah dan tengahnya bernanah diameter 2cm dan terus membesar bila tidak di ubati
Harus dibaca penting sekali !!!

Waspada terhadap wabak jutaan Serangga TOMCAT 
 yg dpt menyerang kesihatan. :'(








No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Animated Word Love Black
©All Rights Reserved ⓛⓘⓕⓔⓓⓘⓐⓡⓨ-{Nazry|Azuin}● blogspot ● com